Dagbesteding
Werken en ontwikkelen
We starten de dag altijd eerst gezamenlijk met een kopje thee, koffie of wat anders. Daarna bespreken we hoe de dag eruit gaat zien door middel van invullen van het dagprogramma. Het dagschema zorgt voor de nodige structuur, duidelijkheid en rustmomenten.
Een overzicht van mogelijkheden voor de verschillende werkzaamheden:
– Assisteren bij en/of deelnemen aan groepslessen
Hierbij kun je je ontwikkelen tot groepsles assistent. De werkzaamheden zijn gericht op het assisteren van de groepsles docent.
– Werken in de kinderopvang van de sportschool
In de kinderopvang van de sportschool assisteer je de leidster van de kinderopvang. Hier doe je bijvoorbeeld spelletjes met de kinderen, liedjes zingen en knutselen. En begeleid je bij het eten en drinken van de kinderen.
– Werken in het horecagedeelte van de sportschool
Uitserveren van koffie en thee. Ook werk je in de keuken en maak je gezonde snacks en lunchgerechten, zoals zelfgemaakte mueslirepen, jam, soep, smoothies e.d.
– Administratieve werkzaamheden
Deze werkzaamheden zijn heel divers en variëren van het registreren van gegevens tot het ontwerpen van flyers of stukjes schrijven voor op de website, nieuwsbrief, facebook of jawel..de krant!
– Werken in de creatieve ruimte
In de creatieve ruimte maken we onder andere cadeauartikelen, zoals: zelfgemaakte zeepjes, kaarsen en allerlei woonaccessoires. Deze verkopen we onder andere op markten. De opbrengst hiervan gaat naar EspecialCare.
– Assisteren bij workshops en sportdagen voor scholen en instanties
Voor basisscholen en andere instanties zijn we regelmatig actief in het verzorgen van diverse workshops op het gebied van dans, yoga en creatieve workshops.
– Assisteren bij spel en beweegactiviteiten voor senioren
In samenwerking met zorggroep Tellens organiseren wij diverse activiteiten voor senioren. Denk hierbij aan bewegen en bakken/kokkerellen, maar ook creatieve activiteiten, zoals het lezen van een mooi gedicht of het verzorgen van een dansoptreden.
-Persoonlijk ontwikkelingsplan
Iedereen werkt op zijn/haar niveau aan een eigen ontwikkelingsplan. Wat wil je graag leren, wat zijn je ontwikkelpunten? Wat gaat er al heel goed? Wat is je talent? Wat vind je nog moeilijk? Onder begeleiding wordt hier aan gewerkt.
De werkdag van Anne:
9.00 uur bespreking dagindeling
Om half tien drinken we een kopje thee samen met mijn collega’s. Dan bespreken we de dag. Hoe gaat de dag er uitzien? Ik vul in welke taken ik vandaag heb.
10.30 uur Overleg
Samen met mijn begeleidster bezoek ik zorggroep Tellens in Workum (senioren woonzorg centrum). Met de activiteitenbegeleidster van zorggroep Tellens hebben we vandaag overleg. We bespreken ideeën voor activiteiten die EspecialCare gaat verzorgen voor de bewoners van zorggroep Tellens. Ik vertel welke ideeën ik heb. In dit gesprek leer ik mijn sociale vaardigheden verder ontwikkelen en mijn zelfvertrouwen en zelfbeeld groeit hierdoor. Het is een gezellig overleg en mijn ideeën worden meegenomen (zoals dansen en knutselen met senioren).
12.00 uur Lunch
De lunch van vandaag bestaat uit: zelfgemaakte tomatensoep (zonder toegevoegde suikers) en heerlijke broodjes. Mijn collega’s hebben de lunch bereid en het smaakt heerlijk! Tijdens de lunch bespreken we onze indrukken van de ochtend. Ik geef mijn collega een compliment voor de zelfgemaakte soep.
12.30 uur rustmoment
Iedereen wordt op een andere manier rustig. Voor mij is dat kleuren of verfen.
13.30 uur dansroutine maken
Ik hou van sporten en vooral van dansen. Deze week ga ik helpen bij het assisteren van een workshop op een basisschool. Samen met mijn begeleidster maak ik een dansroutine. Ik hou daar van!
14.30 uur koffie en thee serveren
Ik breng thee en koffie rond bij werknemers en klanten in de sportschool. Mijn collega’s hebben zelf koekjes gebakken. Ze ruiken heerlijk, ik mag ze rondbrengen en hopelijk straks ook opeten.
15.00 pauze
Nu mag ik zelf gaan zitten en verwennen mijn collega’s mij met een lekker kopje thee en een zelfgemaakt koekje.
15.30 dagschema
Nu vul ik mijn dagschema en schrijf een stukje over vandaag. Gezamenlijk bespreken we de dag. Mijn begeleidster vraagt hoe mijn dag was en wat ik misschien lastig vond en waar ik heel blij van werd.